Hull i tennene

Hull i tennene er det vi på fagspråket kaller karies. Bakterier på overflaten av en tann omdanner sukker  fra mat og drikke til syre som løser opp tannvev og bryter ned tennene. Karies kan oppdages visuelt i munnen, men ofte trenger man også røntgenbilde.

Rotfylling

Når man rotfyller en tann fjernes nerven i tannen og erstattes med et gummiliknende materiale. Dette gjør man fordi nerven enten har vært betent eller at området rundt tannen er betent. Smertene kan være av ulik kvalitet og intensitet.

Tanntrekking

Det er flere grunner til at man må trekke en tann, de vanligste årsakene er karies, slagskader, eller at tannen ikke kan reddes gjennom andre alternativ som rotfylling/fylling el liknende.

Tannprotese

En tannprotese er en erstatning for manglende tenner. Det er en løsning som kan være fastsittende eller avtakbar. De fleste tenker gjerne på avtakbare proteser som "vanlige" proteser, disse kan erstatte alle tennene (helprotese) eller deler av et tannsettet

(delprotese).

Forebyggende behandling

Med forebyggende tannbehandling menes tiltak som forebygger hull i tennene eller tannkjøttsykdom. Disse tiltakene kan tilpasses den enkelte pasient etter en undersøkelse der man kartlegger kariesaktivitet og munnhygiene.

Visdomstenner

Visdomstenner er det tredje settet med jeksler/molarer som bryter frem i munnen, vanligvis i slutten av tenårene eller i starten av tjueårene. Dersom visdomstenner ikke bryter helt frem eller skaper problemer på annet vis er det ofte nødvendig å fjerne disse.

Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom eller periodontal sykdom er tilstander der festeapparatet til en tann påvirkes av bakterier. Dette kan være gingivitt eller periodontitt. Periodontitt (perio) kan føre til at tennene løsner, for å unngå dette er det viktig med god munnhygiene og regelmessig tannsteinsrens hos tannpleier eller tannlege.

Tannbleking

Tannbleking er en prosedyre som gir lysere tenner og som bidrar til å fjerne misfarginger. For å kunne gjøre bleking må en tannlege vurdere om tennene egner seg. Deretter vil man lage blekeskinner som brukes av pasienten hjemme.